disable right click highlight copy

wise words ~【】《》


welcoming hello , sunrise


春来花自青, 秋至叶飘零。

05 May 2012

05.04:Camping 露营 (8)








































25 March 2012

统一abc字形和阿拉伯数目字的写法

  


应该统一给学生使用的字形,尤其是低年组(幼儿园,一年级,二年级和三年级),任何的布告板布置、通告、作业簿、和活页等等,应该用正规的abc字形,正规的阿拉伯数字1234567890和中文楷体而已。建议幼儿园,一年级,二年级和三年级用四线簿书写abc。。。。。。。


请注意正规的阿拉伯数目字1,4,9的写法,尤其是1和9,不要用好像拐杖的1和倒转的6。
请注意正规的小字母 q,u,y 和大字母 G, I, J, M.




仅此建议,以后把字形因素考量在所采用的作业簿子上。不然就不会出现以下情形,2年级学生问为什么Indian 的 I 不是 L的小字母,而是 i 的大字母l,跟lollipop的l一样。

以下是一年级KSSR马来文课本的abc写法,就依照这个方式统一的写法。

abc字形也应该依照这个字形的模型。
请注意:小字母q, y
大字母G, I, J, M, Y
以下是KSSR一年级马来文课本的写法。


详情请参阅学校电邮。



谢谢垂注!!!!!!

22 March 2012

03.22: 教部8方案解决师资短缺 不谙双语辅导老师调往国小


二零一二年三月二十二日 凌晨十二时四十一分

(吉隆坡21日讯)教育部今天宣布8项方案解决师资问题,当中包括立即填补华小1874名的师资空缺及立即调走全国100位不谙双语资格的课业辅导老师,并安置在国小。
教育部副部长拿督魏家祥今天在国会召开记者会时说,教育部在接获内阁指示后成立专案委员会处理师资短缺问题,并由他主导,成员包括该部高阶官员,迄今已经展开3次会议,当中2次为圆桌会议,出席的相关单位包括教总、董总、教专、全国校长职工会及华总,较后专案小组委员会在周二与马华领导层举行会面以找出解决师资的长期方案,出席的马华领袖包括马华总会长拿督斯里蔡细历、署理总会长拿督斯里廖中莱及副总会长拿督斯里黄燕燕。
他说,到目前为止,委员会综合了各方意见,教长也认同一些方案获得落实并指示他所决定的措施必须全面被落实。
他说,除了华小之外,教育部也非常关注国小及淡小师资短缺问题,并希望各造可以提供建设性看法,寻找解决方案。

魏家祥:非应付325抗议大会
询及这项宣布是否与董总325抗议大会有关时,魏家祥说,不管是325抗议大会前或后,总要有方案,但这不是为了应付325抗议大会,教育部长指示委员会继续监督8项措施得以落实,将问题解决才是最重要。
提及今天的宣布是否为教育部最终肯定落实的解决方案,魏家祥说:“请不要将今天的宣布当成一张废纸。”
他强调,这是教育部长的报告,切勿质疑这份报告的可行性,希望没有人可以超越教育部长。

解决师资8项方案

短期:
1. 立即填补华小1874名的师资空缺,目前已派遣1482名临教填补空缺,尚有392个空缺,教育部将会下放权力,交由校长根据需要立即聘请临教,有关协调工作交由州教育局处理,直至师资空缺被填补。
2.决定把全国100位不具双语资格的辅导老师调走到国小,因为辅导老师通常辅导成绩差的学生,单靠不谙双语资格的辅导老师可能无法达到效果,至于有关辅导老师空缺将由华小校长从资深老师中挑选及委任,而资深老师腾出的空缺可准以临教填补。
3.为了强化马来文巩固英语政策,第一阶段(1、2、3年级)的马来文及英文阶段的是由谙双语的教师执教,第二阶段(4、5、6年级)的马来文及英语是由专修英文及马来文的教师执教。
4.在微型华小执教马来文及英文的老师需谙双语,因为微型华小的老师皆兼教数个科目。
5.立即撤走20名不谙华文资格的社会研究老师,有关空缺将由临教填补。
长期:
6.增加老师的专业,执教马来文、英文超过5年的教师可以出席培训课程,他们在获得证书后,可增加多一项专业(opsyen),这对华小分配老师增加另一项作用。
7.增加师范学院的讲师,鼓励有资格的老师及教育工作者可投入师范学院,教育部会加快培训的效能,培训更多学员。
8.将与高教部磋商,将98名毕业于国立大学教育系,并具大马教育文凭华文科目优等的学生,调到小学执教。

相关链接:
http://sjkckualarui.blogspot.com/2010/12/surat-pekeliling-ikhtisas-bil172010.html 


http://www.moe.gov.my/index.php?id=13&aid=2539
KENYATAAN AKHBAR YAB TAN SRI MUHYIDDIN HJ. MOHD YASSIN, TIMBALAN PERDANA MENTERI MERANGKAP MENTERI PELAJARAN MALAYSIA MENGENAI ISU KEKURANGAN GURU SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA (SJKC) 4 APRIL 2012


-------------------------------
(suntikan petikan)

Untuk permasalahan kekosongan jawatan guru di SJKC
Bagi mengatasi masalah kekurangan guru, sebanyak 1,482 guru interim telah pun diagihkan kepada semua negeri, manakala baki 392 guru interim dibenarkan dilantik pada 1 April 2012 lalu.
Guru-guru interim ini akan berkhidmat sehingga pengisian oleh guru terlatih dapat dilaksanakan sepenuhnya dan tertakluk kepada kekosongan sebenar berdasarkan Anggaran Belanja Mengurus  Perjawatan diluluskan.
Pada 27 Mac 2012, KPM telah mengeluarkan surat perlanjutan perkhidmatan guru-guru interim di SJKC. Bagi melaksanakan agenda tersebut, pihak guru besar SJKC boleh mencalonkan guru-guru yang memenuhi syarat dan pelantikan akan dilakukan oleh Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.
 
Untuk permasalahan guru pemulihan yang tidak mempunyai kelayakan dwibahasa
Tentang permasalahan guru pemulihan yang tidak mempunyai kelayakan  dwibahasa, Lembaga Pengelola SJKC berpendapat tindakan memindahkan 100 guru tersebut adalah wajar kerana guru-guru tersebut tidak boleh bertutur dan menulis menggunakan bahasa itu. Pada mereka persoalannya adalah bagaimanakah guru-guru ini dapat berinteraksi dengan murid-murid pemulihan yang sudah tersedia lemah.
KPM telah membuat penyemakan terperinci di atas dakwaan lebih kurang 100 orang guru pemulihan tiada kelayakan bahasa Cina dan mendapati ada dalam kalangan guru-guru ini mempunyai kredit dalam Bahasa Cina.
Seramai tujuh orang guru didapati mempunyai kelayakan Bahasa Cina iaitu 2 orang di Melaka (SJKC Chabau dan SJKC Pay Hsien, 2 orang di Sarawak (SJKC Chung Hua, Sibuti dan SJKC Chun Hua Serian),  seorang di Selangor (SJKC Hin Hua)  dan 2 orang di Johor (SJKC Sengkang, Kulaijaya dan SJKC Ban Foo)
 
Oleh itu, KPM menetapkan guru-guru yang mempunyai kelayakan bahasa Cina akan terus kekal di sekolah tersebut sementara guru-guru lain akan ditempatkan semula ke sekolah kebangsaan mulai 16 April 2012 sebagaimana yang diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Menangani Kekurangan Guru SJKC pada 2 April 2012.
 
Untuk permasalahan guru-guru opsyen kajian sosial yang tidak berkelayakan BC
Seramai 17 orang  guru Kajian Sosial dengan minor Bahasa Melayu telah ditempatkan di daerah Klang, Selangor.
Semakan dibuat oleh KPM mendapati seorang daripada mereka mempunyai kelayakan Bahasa Cina dan akan dikekalkan di sekolah sedia ada (SJK(C) Chung Hua).
Sementara itu, 16 orang guru ini akan dipindahkan ke sekolah Kebangsaan. Seorang guru Kajian Sosial yang ditempatkan di Melaka telah diganti dengan seorang guru pengajian Cina (SJKC Chabau) manakala seorang lagi guru di SJK(C) Chung Hwa, Subis. Semua guru ini akan dipindahkan berkuatkuasa pada 16 April 2012.
Untuk permasalahan kelayakan dwibahasa guru opsyen Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
Pengajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris  di Tahap 1 di SJKC  Gred A dan B akan diajar oleh guru yang berkelayakan mengajar Bahasa Cina sekurang-kurangnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia .
Bagi Sekolah Kurang Murid pula , bagi tahap 1 dan 2 bagi pengajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris akan diajar oleh guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina sekurang-kurangnya peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.
 
Inisiatif Jangka panjang bagi menangani kekurangan guru SJKC
BPG dan IPGM sedang merangka  Program Intervensi Tambah Opsyen (PITO) untuk guru-guru bukan opsyen BM/BI dan  mengajar mata pelajaran selain Bahasa Cina lebih dari 5 tahun.
Kursus ini dijangka bermula selewat-lewatnya akhir tahun ini, supaya tidak menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Kerajaan telah mengemukakan perancangan mengikut keperluan di SJKC dan mekanisme untuk melatih bukan sahaja guru-guru yang terlatih di dalam Bahasa Cina tetapi juga penambahan pensyarah-pensyarah  Pengajian Cina.
Buat masa ini terdapat 72 pensyarah Pengajian Cina di IPG seluruh Malaysia . KPM telah bersetuju untuk mengambil 30 lagi pensyarah Pengajian Cina bagi mempertingkatkan kapasiti latihan guru.
Permohonan  untuk menjadi pensyarah di IPG, termasuk jawatan pensyarah  Pengajian Cina telah dilaksanakan mulai 13 Mac hingga 30 Mac 2012.  Pada ketika ini pihak urusetia di IPGM KPM sedang memproses permohonan dan pengambilan akan dibuat pada 1 Jun 2012. Pengambilan pensyarah  dilaksanakan secara berterusan.
Iklan untuk pengambilan pensyarah ini telah pun ditutup pada 30 Mac  yang lalu.
Sebagai langkah penambahan guru terlatih di SJKC, KPM juga telah menyemak dengan SPP dan mendapati dalam kalangan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari  Institusi Pengajian Tinggi Awam yang telah ditemuduga, terdapat seramai 105 orang yang mempunyai kelayakan BC di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Oleh itu, KPM telah bersetuju akan melantik mereka untuk berkhidmat di SJKC dalam tempoh yang terdekat.
Langkah-langkah yang diambil ini jelas menunjukkan keikhlasan kerajaan dalam menyelesaikan isu yang dianggap berlarutan oleh masyarakat Cina.
Walaubagaimanapun, saya telah mengarahkan supaya Jawatankuasa ini terus mengadakan sesi perbincangan dan maklumbalas serta mengumpul input dengan kesemua pihak yang berkepentingan dan melihat semua pandangan yang diutarakan dengan mengambil kira semua aspek dan mencari jalan penyelesaian jika ada isu-isu lain yang diketengahkan.